Στροφή προς τη «δημοσιογραφία των πολιτών» κάνουν οι Anonymous


Η εμφάνιση των social media και η άνοδος του Ίντερνετ εν γένει, επηρέασε σε μεγάλο βαθμό, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, και τη δημοσιογραφία ως κλάδο. Πλέον ο καθένας μπορούσε να έχει πρόσβαση στο πολυμελές «ακροατήριο» που αποτελεί το κοινό του Ίντερνετ, αξιοποιώντας την απήχηση που έχει το νέο μέσον.



Εν έτι 2013, πολλοί οργανισμοί του χώρου της ενημέρωσης περνούν τη δική τους, ιδιαίτερη κρίση, καθώς η δημοσιογραφία και  τα ΜΜΕ γενικότερα αναζητούν ακόμη τη «φόρμουλα» και το ρόλο που θα έχουν στην ψηφιακή «δημόσια σφαίρα» που αποτελεί σήμερα το Ίντερνετ. Προς την κατεύθυνση αυτή, είναι πολλοί – τόσο από το χώρο των «παραδοσιακών» ΜΜΕ όσο και από άλλους χώρους- οι οποίοι στρέφονται προς την αναδυόμενη «δημοσιογραφία των πολιτών» (η οποία πολύ συχνά μπορεί να είναι απλή αναπαραγωγή φημών τύπου «ράδιο αρβύλα» με αποτέλεσμα την παραπληροφόρηση, αλλά και πολύτιμη πηγή άμεσης πληροφόρησης «από πρώτο χέρι», χάρη σε «citizen journalists» που βρίσκονται επί σκηνής), προσφέροντας στο κοινό τους τη δυνατότητα να συμμετέχει το ίδιο στη διαδικασία της παραγωγής ειδήσεων.

Μία πρόσφατη είσοδος σε αυτό το χώρο ήταν αρκετά ιδιαίτερη: πρόκειται για την διάσημη «συμμαχία» των χάκερ, τους Anonymous, οι οποίοι στήνουν το δικό τους ενημερωτικό site, δίνοντας στην «υπηρεσία» τους, Your Anon News (που χρησιμοποιούσε τα feeds των κοινωνικών δικτύων για να ενημερώνει το κοινό σχετικά με επιλεγμένα θέματα) πιο «αποκρυσταλλωμένο» χαρακτήρα.

Η ιστοσελίδα των Anonymous, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, θα έχει ως στόχο «να πάρουμε όλα αυτά που μάθαμε τα τελευταία χρόνια και να δημιουργήσουμε ένα νέο περιβάλλον, όπου το υλικό δεν καθορίζεται αποκλειστικά από εξωτερικές πηγές. Θα στήσουμε μία νέα ιστοσελίδα που θα μας επιτρέψει να συλλέγουμε αναφορές άμεσης επικαιρότητας και δημοσιεύσεις σε blogs από τους καλύτερους ανεξάρτητους ρεπόρτερ online.

Θα παρέχουμε feeds για πολίτες δημοσιογράφους που κάνουν livestream γεγονότα που λαμβάνουν χώρα επί τόπου, αντί για τα αποσπάσματα δέκα δευτερολέπτων που προσφέρουν τα εταιρικά ΜΜΕ. Αντίστοιχα, ξέρουμε ότι θα ήταν επωφελές για τους υποστηρικτές μας να υπάρξουν ως κοινότητα και πέρα από τις απλές αλληλεπιδράσεις στο πλαίσιο των social media.

«Πολλοί μας ζήτησαν να στήσουμε ένα site που θα τα πραγματοποιεί όλα αυτά, και αποφασίσαμε ότι είναι ώρα να το κάνουμε. Θα βασιστούμε σε μεγάλο βαθμό στη γενναιοδωρία των υποστηρικτών μας ενώ αναπτύσσουμε αυτό το νέο site. Ήδη προγραμματιστές και σχεδιαστές έχουν προσφερθεί να δώσουν το χρόνο τους. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες πτυχές ενός τόσο μεγάλου project, που προϋποθέτουν οικονομική υποστήριξη. Για αυτό, θα βασιστούμε επίσης στους υποστηρικτές μας, κάνοντας crowdsourcing για το υπόλοιπο project».

Ο «έρανος», ο οποίος έγινε μέσω του Indiegogo, είχε ως στόχο τη συλλογή 2.000 δολαρίων. Εν τέλει συγκέντρωσε το ποσό των 54.668 (γίνονταν δεκτές και δωρεές σε Bitcoins), τα οποία παρελήφθησαν στις 16 Απριλίου, από τον λογαριασμό «Jackal Anon». Όπως αναφέρεται, θα χρησιμοποιηθούν για το development και τα έξοδα του hosting. Οι συμμετέχοντες/ υποστηρικτές θα λάβουν «δωράκια» όπως κύπελλα, φούτερ και κοντομάνικα μπλουζάκια.

Όσον αφορά το όλο εγχείρημα, προκύπτουν κάποιοι προβληματισμοί, όσον αφορά το κατά πόσον το Your Anon News θα είναι αντικειμενικό, και το θέμα της έλλειψης «accountability», καθώς, από τη στιγμή που ένας οργανισμός αυτοχαρακτηρίζεται ως «ανώνυμος», τίθεται το θέμα του ποιος ακριβώς θα είναι ο φορέας που θα κρίνεται υπεύθυνος για τα λεγόμενα και τις δημοσιεύσεις του.
Στροφή προς τη δημοσιογραφία των πολιτών κάνει και ένα από τα πλέον παραδοσιακά και αξιοσέβαστα μέσα των κλασικών ΜΜΕ: πρόσφατα η γνωστή βρετανική εφημερίδα Guardian παρουσίασε το Guardian Witness. Είναι διαθέσιμο online και σαν εφαρμογή για συσκευές με iOS και Android και αποτελεί ένα μέσον μέσω του οποίου οι πολίτες μπορούν να στείλουν βίντεο, φωτογραφίες και ρεπορτάζ για κάθε είδους θέμα.

Το περιεχόμενο αυτό θα μπορεί να εμφανιστεί τόσο στη σελίδα της εφημερίδας, όσο και στην έντυπη έκδοσή της, ενώ η κατηγορία «assignments» εκτελεί κατά κάποιον τρόπο χρέη «αρχισυνταξίας», παρουσιάζοντας τομείς ενδιαφέροντος και θεματολογίες στις οποίες μπορούν να δουλέψουν οι ενδιαφερόμενοι. Σε παρεμφερές μήκος κύματος έχουν κινηθεί και πρωτοβουλίες άλλων μέσων, όπως το iReport του CNN και το Get Involved του ProPublica.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου