Το μέλλον των αεροσκαφών κάθετης αποπροσγείωσης και ένα «σπιτικό» jetpack


Ο Φριτς Ούνγκερ και ένας φίλος του κατασκεύασαν το Skyflash: σύμφωνα με το GizMag, πρόκειται για ένα «σπιτικό» jetpack, το οποίο ο χρήστης μπορεί να φορέσει στην πλάτη και να πετάξει μέχρι και σε ύψος 25.000 ποδών (7.620 μέτρων).



Το εγχείρημα βρισκόταν σε εξέλιξη από το 2007, ωστόσο οι «πραγματικές» δοκιμές στους κινητήρες και τον μηχανισμό φτερών ξεκίνησαν τους τελευταίους μήνες. Το Skyflash μπορεί να απογειώνεται κάθετα από το έδαφος και δεν χρειάζεται να «ριχτεί» από αεροπλάνο ή ελικόπτερο που βρίσκεται ήδη εν πτήσει.

Το άνοιγμα φτερών του είναι περίπου 4 μέτρα και έχει δύο κινητήρες. Όπως ισχυρίζονται οι δημιουργοί του, θα μπορέσει κάποια στιγμή να «αγγίξει» την ταχύτητα των 200 μιλίων ανά ώρα, ωστόσο προς στιγμήν, σύμφωνα με το GizMag, οι επιδόσεις του είναι 78 μίλια ανά ώρα σε ύψος μέχρι και  11.800 ποδών. Το βάρος του είναι 25 κιλά και η ταχύτητα ελέγχεται μέσω ενός μοχλού και μίας οθόνης 8 ιντσών που φοριέται στον καρπό του πιλότου και συνδέεται με έναν κεντρικό υπολογιστή, ενώ την κατεύθυνσή του την καθορίζει ο ίδιος ο πιλότος, μετατοπίζοντας το βάρος του σώματός του.



Πλήρης δοκιμαστική πτήση αναμένεται να πραγματοποιηθεί κατά τα μέσα του έτους. Ωστόσο, το σημαντικότερο πρόβλημα των κατασκευαστών του Skyflash είναι ότι δεν έχουν βρει ακόμα τρόπο να το προσγειώνουν με ασφάλεια. Κατά τα λεγόμενά τους, η προσγείωση θα πραγματοποιείται «όπως η απογείωση». Για παν ενδεχόμενο, παρόλα αυτά, υπάρχει σύστημα ασφαλείας με άμεση απόρριψη της συσκευής και άνοιγμα αλεξιπτώτου.

Παραμένοντας στους αιθέρες, αλλά σε διαφορετικό πλαίσιο, η αμερικανική DARPA κήρυξε την έναρξη του προγράμματος VTOL X-Plane. Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της αεροναυπηγικής βιομηχανίας εδώ και δεκαετίες ήταν η ανάπτυξη αεροσκαφών που είναι σε θέση να απογειώνονται και να προσγειώνονται κάθετα (VTOL- Vertical Take-Off and Landing), διατηρώντας παράλληλα υψηλές πτητικές επιδόσεις.

Τα ελικόπτερα και γενικά τα VTOL αεροσκάφη (όπως το διάσημο Harrier ή το Osprey) είναι ιδανικά για στρατιωτικές επιχειρήσεις και αποστολές διάσωσης, καθώς είναι ευέλικτα, μπορούν να κινηθούν σε «στενές» περιοχές και προς κάθε κατεύθυνση, να αιωρηθούν και να προσγειωθούν και απογειωθούν χωρίς να υπάρχει προετοιμασία διαδρόμου.

Ωστόσο, είναι πιο αργά από τα αεροσκάφη σταθερών πτερύγων, κάτι που τα καθιστά πιο ευάλωτα στα εχθρικά πυρά, και κατά κανόνα έχουν μικρότερη εμβέλεια. Επίσης, αν και η αεροναυπηγική έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο τις τελευταίες δεκαετίες, η τεχνολογία των αεροσκαφών κάθετης αποπροσγείωσης έχει μείνει ουσιαστικά στάσιμη από τη δεκαετία του 1960, όσον αφορά τις πτητικές επιδόσεις.

«Τα τελευταία 50 χρόνια, είδαμε τα τζετ να πετούν ψηλότερα και γρηγορότερα, ενώ οι ταχύτητες των αεροσκαφών VTOL έχουν μείνει στατικές και οι σχεδιασμοί τους γίνονται όλο και πιο σύνθετοι» λέει ο Ασίς Μπαγκάι, program manager της DARPA. Για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, η DARPA ξεκινά το πρόγραμμα VTOL X-Plane, το οποίο ζητά από την αεροναυπηγική βιομηχανία να υποβάλει τις προτάσεις της στους τομείς της ταχύτητας, της αιώρησης, της εμβέλειας και του φόρτου.


«Δεν το κάναμε εύκολο. Η τοποθέτηση πυραυλοκινητήρων σε ένα ελικόπτερο δεν είναι η προσέγγιση που επιζητούμε. Η μηχανολογική κοινότητα γνωρίζει τις απόπειρες του παρελθόντος που δεν πέτυχαν. Αυτή τη φορά, αντί να επεμβαίνουμε σε παλιά σχέδια, αναζητούμε πραγματικές διασταυρώσεις των σχεδίων και των τεχνολογιών από τους κόσμους των σταθερών πτερύγων και τν ελικοπτέρων» συμπληρώνει ο Μπαγκάι.

Ως «ημέρα προτάσεων» έχει οριστεί η 14η Μαρτίου. Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 52 μήνες, και στο τέλος αυτών ελπίζεται πως θα έχει προκύψει ένα πραγματικά πρωτοποριακό αεροσκάφος, το οποίο θα εκτελεί καθήκοντα ελικοπτέρου και αεροσκάφους σταθερών πτερύγων, χωρίς όμως να εντάσσεται σε καμία από αυτές τις δύο κατηγορίες.

Όπως ελπίζει η DARPA, τη στιγμή που η τυπική μέγιστη ταχύτητα ενός αεροσκάφους VTOL/ ελικοπτέρου κινείται γύρω στους 170 κόμβους, ο στόχος είναι το X-Plane να αγγίζει τους 300. Η δαπάνη για το πρόγραμμα εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, και το νέο αεροσκάφος μπορεί να είναι επανδρωμένο ή μη, ενώ θα ήταν καλό να μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για μη στρατιωτικούς σκοπούς.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου