H. R. Giger: O σουρεαλιστής δημιουργός του Alien

Ο Ελβετός καλλιτέχνης και δημιουργός του Alien του Ρίντλεϊ Σκοτ, Hans Rudolf Giger, απεβίωσε σε ηλικία 74 ετών την περασμένη Δευτέρα ύστερα από σοβαρό τραυματισμό πέφτοντας από σκάλες.









Γεννημένος το 1940, ο Giger έγινε γνωστός για την δημιουργία του εξωγήινου «Xenomorph» που πρωταγωνίστησε στο θρίλερ επιστημονικής φαντασίας του Σκοτ το 1979. Η ταινία κέρδισε το όσκαρ οπτικών εφέ το 1980. Μάλιστα, εργάστηκε και για το Alien 3, του 1992.

Επίσης, έχοντας σπουδάσει αρχιτεκτονική και βιομηχανικό σχεδιασμό στην Ζυρίχη αναγνωρίστηκε μέσα από την δημιουργία περίεργων εξωπραγματικών τοπίων. 

Με ιδιαίτερη προσοχή στην λεπτομέρεια, τα σουρεαλιστικά έργα του Giger παράγονταν σε μεγάλη κλίμακα με λαδομπογιά και κατόπιν δουλεύονταν ξανά με σπρέι. Συχνό μοτίβο ήταν η σύνδεση ανθρώπου και μηχανής.



Ένα από αυτά τα έργα, ιδίως το Necronom IV, ενέπνευσε τον εξωγήινο δολοφόνο του Ρίντλεϊ Σκοτ. Ακόμη η έμπνευσή του για ένα ανθρώπινο κρανίο εντός μιας μηχανής βρέθηκε στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Brain Salad Surgery» των Emerson, Lake and Palmer. Άλλες δημιουργίες τους χρησιμοποιήθηκαν από σειρά μουσικών άλμπουμ φορές προκαλώντας αντιδράσεις.

Πολλοί είναι αυτοί που βλέπουν τα έργα του και αναρωτιούνται τι μπορεί να πέρασε στην παιδική του ηλικία για να εκφράζεται έτσι μέσω της τέχνης. Ο ίδιος είχε δηλώσει πως όταν ήταν μικρός δεν είχε ποτέ νιώσει το παραμικρό είδος παρενόχλησης, όμως του άρεσε να πηγαίνει σε ένα τοπικό μουσείο και να κοιτά μια μούμια ή να προσηλώνεται από φωτογραφίες που απεικονίζουν έναν όχλο να δολοφονεί τον αυτοκράτορα της Κίνας το 1904.


Μεγαλώνοντας υπέφερε από το σύνδρομο που είναι γνωστό ως «Τρόμος της Νύχτας» (night terrors), το οποίο προκαλεί αισθήματα φόβου και θανάτου τις πρώτες ώρες του ύπνου. Ο πρώτος του πίνακας ήταν μέρος της θεραπείας που έκανε για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.


Το 1998 ο Giger άνοιξε ένα μουσείο με τα έργα του στην Ελβετία, αλλά και με έργα του Σαλβατόρ Νταλί από τον οποίο αντλούσε έμπνευση. Νωρίτερα είχε λειτουργήσει μια σειρά από μπαρ στην Ελβετία που ήταν διακοσμημένα με δημιουργίες του.


Τον Δεκέμβριο του 2004 έλαβε το βραβείο La Medaille de la Ville de Paris, ενώ απέκτησε μια θέση στο Science Fiction Hall of Fame μαζί με τον Ντέιβιντ Μπάουι και τον Τζ.Ρ.Ρ. Τόλκιν.  


Το κορυφαίο δημιούργημα

Όταν ο Ρίντλεϊ Σκοτ είδε το Necronom IV, έργο που έκανε το 1976 ο Giger, είπε αμέσως πως αυτό ήταν κάτι που ήθελε για την ταινία Alien. Αυτό που τον συγκίνησε ήταν ότι το πλάσμα της εικόνας έδειχνε επιθετικό και σέξι, ενώ ταυτόχρονα ήταν και ένα αντικείμενο ομορφιάς. Η εταιρία παραγωγής, 20th Century Fox, δεν ενθουσιάστηκε αρχικά το ίδιο με τον Σκοτ εκτιμώντας ότι τα σχέδια του Giger ίσως να ήταν ενοχλητικά για το ευρύ κοινό, παρόλα αυτά τον προσέλαβε.

Μετά την πρόσληψη ο Giger προσφέρθηκε να ξανασχεδιάσει από το μηδέν τον εξωγήινο, αλλά ο Σκοτ είπε πως η τελική μορφή του πλάσματος θα πρέπει να απορρέει από το Necronom IV.

Ο Giger εμπνεύστηκε το πλάσμα να μοιάζει ανθρώπινο αλλά να φέρει πανοπλία που θα το προστατεύει απόλυτα. Εκτός από αυτό του έδωσε και «σεξουαλικότητα» για να μην δείχνει μόνο αιμοσταγές. Αυτό φαίνεται και από τον τρόπο που το Xenomorph διεισδύει στα θύματά του με ένα εσωτερικό όργανο στο στόμα του, που παρέπεμπε σε φαλλό, το οποίο έκρυβε ένα «οδοντοφόρο αιδοίο» (vagina dentata).  Το όργανο αγκάλιαζε το πρόσωπο του θύματος και μέσω του στόματος τοποθετούσε το έμβρυο που κατά την γέννησή του θα σκότωνε τον ξενιστή.



Ο Giger δεν έδωσε μάτια στο Xenomorph ώστε να μοιάζει πιο τρομακτικό. Κατασκευάζοντάς το χρησιμοποίησε τμήματα από σπονδύλους φιδιού, από ψυκτικά συστήματα μιας Rolls Royce και ένα πραγματικό ανθρώπινο κρανίο για πρόσωπο.


Όταν του ζητήθηκε να κάνει μια παραλλαγή του Xenomorph για το Alien 3 ο Giger έφτιαξε ένα τετράποδο πλάσμα, το οποίο χαρακτήρισε πιο «ευγενές και φονικό». Όμως ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε καθώς η συνεργασία έληξε άδοξα με τα σχέδια των Tom Woodruff και Alec Gillis να γίνονται αποδεκτά. 

RIP 1940-2014


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου