«Blue Monday»: η ιστορία πίσω από την πιο μελαγχολική ημέρα του χρόνου

Η «Blue Monday», όπως λέγεται διεθνώς, θεωρείται η πιο μελαγχολική ημέρα του χρόνου. Σύμφωνα με τους υποστηρικτές της θεωρίας, είναι η ημέρα κατά την οποία οι άνθρωποι κατακλύζονται από δυσάρεστα, μελαγχολικά συναισθήματα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ημέρα του χρόνου.


Σύμφωνα πάλι με την επικρατούσα θεωρία, ο όρος «Blue Monday» προέρχεται από την «Blauer Montag» του Μεσαίωνα, την ημέρα ξεκούρασης των βαφέων υφασμάτων. Την εποχή εκείνη, οι τεχνίτες χρησιμοποιούσαν φυσικά χρώματα και συνήθιζαν να βάφουν τα υφάσματα την Κυριακή, αφήνοντάς τα να στεγνώσουν τη Δευτέρα.

Η χημική αντίδραση που προκαλούσε ο αέρας και το διάλυμα έκαναν το ύφασμα μπλε. Οσο στέγνωνε το ύφασμα οι τεχνίτες δεν είχαν να κάνουν τίποτε άλλο παρά να περιμένουν. Ετσι η Δευτέρα μετατράπηκε σε αντι-παραγωγική μέρα, συνεπώς και μέρα ξεκούρασης.

Ωστόσο, όπως γράφει ο Independent, άραγε, υπάρχει κάποια επιστημονική βάση στη «Blue Monday»;

Όλα ξεκίνησαν όταν το 2005, μια διαφημιστική εταιρεία στη Βρετανία ετοίμαζε καμπάνια για ταξιδιωτικό γραφείο που ήταν πελάτης της. Η ιδέα ήταν να οριστεί μια ημερομηνία ως η πλέον μελαγχολική του χρόνου, έτσι ώστε η «απάντηση» στη μελαγχολία να είναι «κλείστε σήμερα τις διακοπές σας και διώξτε τη στενοχώρια».

Η διαφημιστική άρχισε να αναζητά επιστήμονες στους οποίους θα μπορούσε να αποδώσει την εν λόγω διαπίστωση και ο πρώτος που ανταποκρίθηκε ήταν  ο ψυχολόγος, Κλιφ Αρνάλ, ο οποίος επιχείρησε να εκλογικεύσει τη θεωρία ότι η συγκεκριμένη ημέρα του χρόνου μπορεί να είναι με αντικειμενικά κριτήρια η χειρότερη του χρόνου.  


Η εξίσωση της μελαγχολίας 

Ο Αρνάλ δημιούργησε μία εξίσωση -[W+(D-d)]xTQ/MxNA- για να βρει ποια είναι η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου, όπου W είναι ο καιρός, D είναι τα χρέη, d ο μηνιαίος μισθός, T ο χρόνος που έχει περάσει από τα Χριστούγεννα, Μ το χαμηλό επίπεδο κινητοποίησης κλπ. Εν ολίγοις, επιχείρησε να συνδυάσει τον άσχημο καιρό του Ιανουαρίου, τα χρέη του Δεκεμβρίου, τα Χριστούγεννα που πέρασαν και χρειάζεται να περιμένουμε έναν ολόκληρο χρόνο για να ξαναέρθουν, τους στόχους που δεν επιτεύχθηκαν.



Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα ο ψυχολόγος έφτασε στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει μέρα που να βρίσκεσαι πιο μακριά από τους στόχους σου από την τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου και γι'  αυτό τότε πέφτουμε όλοι σε βαθιά μελαγχολία.


Αναλογιζόμενοι τα την υπέρβαση του προϋπολογισμού

Υπάρχουν και άλλοι επιστήμονες που εξηγούν γιατί πέφτουμε σε κατάθλιψη λίγο μετά τα Χριστούγεννα. Η βρετανίδα οικονομολόγος, Τζέιν Κλάρκ, επισημαίνει ότι πολλοί καταναλωτές κατά την διάρκεια των γιορτών ψωνίζουν με πιστωτικές κάρτες, συχνά λίγο παραπάνω από όσο αντέχει η τσέπη τους και τώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με τα χρέη τους.


Μακριά από καφέ και ζάχαρη 

Η διατροφολόγος Άλισον Κλαρκ δίνει μία άλλη διάσταση: Επισημαίνει ότι η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας ζάχαρης και καφεΐνης, που περιέχεται εκτός από τον καφέ στα αναψυκτικά, μπορεί να προκαλέσουν νευρικότητα και πονοκέφαλο και καλό θα ήταν να αποφεύγονται τη «Blue Monday» και γενικότερα τον Ιανουάριο, καθώς είναι ο μήνας που ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις υποχρεώσεις μας μετά την ανεμελιά των Χριστουγέννων.

Η πλειονότητα, ωστόσο, των επιστημόνων θεωρεί ότι ο τύπος αυτός δεν μπορεί να σταθεί επιστημονικά, συνεπώς, δεν γίνεται αποδεκτός από τους μαθηματικούς. 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου