Η ευστροφία των γοητευτικών παπαγάλων

Για τους λάτρεις και τους μελετητές τους, οι πανέμορφοι παπαγάλοι είναι εξίσου έξυπνοι με τα μεγάλα πρωτεύοντα. «Τα λέμε φτερωτά πρωτεύοντα», λέει χαρακτηριστικά η Ιρέν Πέπερμπεργκ, που μελετά τις γνωστικές δεξιότητες των ζωών στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και είναι παγκοσμίως γνωστή για τις μελέτες της στους αφρικανικούς γκρι παπαγάλους.



Πολλές από τις τελευταίες ανακαλύψεις για αυτά τα υπέροχα όντα περιέχονται στο βιβλίο «Παπαγάλοι στην ελευθερία. Μια φυσική ιστορία των πιο γοητευτικών πτηνών του κόσμου», των Κάθριν Τοφτ και Τίμοθι Ράιτ. Πάμπολλά είναι και τα άρθρα που δημοσιεύονται σε περιοδικά, ενώ αναρίθμητα είναι τα βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δείχνουν τα απίστευτα πράγματα που μπορεί να κάνει ένας παπαγάλος.

Τα ψιττακοειδή περιλαμβάνουν 360 είδη παπαγάλων που κυμαίνονται σε μέγεθος από τους πυγμαίους της Νέας Γουινέας, με μέγεθος σπουργιτιού, μέχρι τα καταπό της Νέας Ζηλανδίας, που ζυγίζουν μέχρι 4,5 κιλά. Οι περισσότεροι παπαγάλοι ζουν σε τροπικά ή υποτροπικά κλίματα, αλλά, λόγω της απώλειας των οικοσυστημάτων και της εμπορίας κατοικίδιων ζώων, πολλά είδη απειλούνται με αφανισμό. Κάποια άλλα είδη αποκαλύπτονται εξαιρετικά επιτυχή όσον αφορά την προσαρμογή τους σε νέες συνθήκες. Οι παπαγάλοι «μοναχοί» της Νότιας Αμερικής τα καταφέρνουν θαυμάσια στη Νέα Υόρκη, ενώ άλλα είδη που συναντώνται στην Αφρική έχουν προσαρμοστεί θαυμάσια και στην Αριζόνα.

Κατά τους ειδικούς, τα χαρακτηριστικά των παπαγάλων εξελίχθηκαν κατά τρόπο ώστε να τους διευκολύνουν στη συγκέντρωση καρπών. Το μυώδες σαγόνι τους και το ισχυρό ράμφος τους τούς επιτρέπουν να ανοίγουν ακόμα και τους πιο σκληρούς καρπούς, αλλά και να πιάνουν και να τεμαχίζουν ακόμα και κομμάτια κρέατος.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τους επιστήμονες, η μανία για φρέσκους καρπούς τούς μετέβαλε και ψυχοκοινωνικά και ενίσχυσε την ευφυΐα τους. Οπως λέει η δρ Πέπερμπεργκ, οι αφρικάνικοι γκρι παπαγάλοι έχουν εξαιρετικές μαθηματικές ικανότητες. Ενας, μάλιστα, ο Αλεξ, μπορούσε να μετρήσει έως το οκτώ, να προσθέσει τρεις μικρούς αριθμούς, ενώ αντιλαμβανόταν την έννοια του μηδέν, έκανε δηλαδή ό,τι ένα παιδί 4,5 ετών.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου